W pierwszym odcinku #WATtech wspólnie z dr. inż. Robertem Kosturkiem z Wydziału Inżynierii Materiałowej WAT pokazujemy spajanie stopów aluminium techniką zgrzewania tarciowego z przemieszaniem FSW, który wykorzystywany jest m.in. w przemyśle motoryzacyjnym i kosmicznym.

Czy można skutecznie łączyć metale w stanie stałym i uzyskiwać materiały o wysokich parametrach wytrzymałościowych? W ramach cyklu #WATtech wspólnie z  dr. inż. Robertem Kosturkiem z Wydziału Inżynierii Materiałowej WAT prezentujemy proces spajania stopów aluminium techniką zgrzewania tarciowego z przemieszaniem FSW, która wykorzystywana jest m.in. w przemyśle motoryzacyjnym i kosmicznym.

W laboratorium Pracowni Zaawansowanych Technik Spajania Materiałów Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT od lat są prowadzone badania nad jedną z najbardziej innowacyjnych technik spajania materiałów konstrukcyjnych, jaką jest zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem FSW (ang. friction stir welding). Została ona opracowana w Wielkiej Brytanii w 1991 roku i stanowiła istotny przełom w zakresie łączenia stopów aluminium.

 

Poza klasycznym wykorzystaniem techniki FSW do realizacji połączeń spójnościowych stopów aluminium, w ostatnich latach, coraz większą uwagę przykuwa możliwość wytwarzania połączeń bimetalicznych typu aluminium-stal.

W cyklu #WATtech pokazujemy, nad czym pracują naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej. Towarzyszymy im w laboratoriach, testujemy sprzęt wykorzystywany do badań i zaglądamy wszędzie tam, gdzie dzieje się nauka i technologia w WAT.

Marcin Wrzos

grafika: Piotr Anders