Jak wyszkolić setki żołnierzy z obsługi sprzętu wojskowego w szybki i ciekawy sposób, redukując przy tym koszty treningu? Podchorąży WAT, w ramach swojej pracy inżynierskiej, samodzielnie stworzył interaktywny symulator wyrzutni zestawu rakietowego 2K12 KUB w technologii VR.
Trenażer pomoże w szkoleniu z obsługi i budowy sprzętu. Rozwiązanie znacząco zredukuje koszty związane z utrzymaniem i konserwacją urządzenia oraz wyjazdami na poligon – realna wyrzutnia rakietowa nie będzie już potrzebna.
Twórcą oprogramowania jest st. szer. pchor. Mikołaj Konopacki – student IV roku na Wydziale Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa. Studiuje na kierunku mechatronika, specjalność eksploatacja przeciwlotniczych zestawów rakietowych i pasjonuje się nowoczesnymi technologiami i programowaniem.
„Praca inżynierska nie musi być nudna i odtwórcza. Chciałem, aby moja była unikalna oraz skupiała się wokół moich pasji, dlatego zdecydowałem się na wirtualną rzeczywistość. Na szczęście trafiłem na promotora, który podzielał moje podejście. Bez wsparcia oraz kompleksowej wiedzy na temat zestawu rakietowego mjr. dr. inż. Kamila Wacławika nie udałoby mi się stworzyć symulatora. Bardzo dziękuję za tą nieocenioną pomoc” – wyjaśnia podchorąży.
Swój projekt zaczął od stworzenia wirtualnego modelu 3D i nałożenia na niego tekstur. Następnie przeniósł go do silnika graficznego Unreal Engine 4 – zwykle stosowanego do tworzenia gier – dzięki czemu symulator zyskał atrakcyjny wygląd. Wiele godzin programowania przełożyło się na ruchomość pojedynczych elementów oraz prosty interfejs, po którym poruszanie się jest intuicyjne. Dziewięć miesięcy ciężkiej pracy nad unikalnym projektem, którego elementy odwzorowują rzeczywistość, przyniosło satysfakcjonujące efekty. Dlatego od dziś każdy student czy żołnierz, wyposażony w gogle VR, może nauczyć się obsługi zestawu rakietowego!
„W Wojskowej Akademii Technicznej w ciągu roku swoich prac inżynierskich i magisterskich broni ponad tysiąc studentów. Wiele z nich to innowacyjne pomysły, które mają szansę stać się realnymi i praktycznymi rozwiązaniami dla przemysłu, nie tylko wojskowego. Jestem bardzo dumny ze studentów, którzy poświęcają czas na swoje pasje i potrafią je przełożyć na projekty mające przyszłość. To właśnie oni są prekursorami w wielu nowych dziedzinach i to ich rozwiązania będą podlegały transferowi technologii” – mówi płk dr hab. inż. Jacek Świderski, prof. WAT, prorektor ds. rozwoju.
Dzięki takim projektom wirtualna rzeczywistość powoli przestaje kojarzyć się wyłącznie z rozrywką. Również coraz niższe ceny zestawów VR, w skład których wchodzą gogle oraz kontrolery, sprawiają, że rozwiązania tego typu mają szansę na stałe wejść do codziennego użytku, także w wojsku. To wszystko nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie nowatorskie koncepcje takich pasjonatów jak nasi młodzi innowatorzy.
Film, autorstwa Mateusza Konopackiego, prezentujący możliwości symulatora możecie obejrzeć na naszym Facebooku https://www.facebook.com/WOJSKOWA.AKADEMIA.TECHNICZNA

Autor: Sebastian Jurek
fot. Mateusz Konopacki, Sebastian Jurek

* * *
Artykuł powstał w ramach cyklu #młodziinnoWATorzy, w którym prezentujemy projekty, prace naukowe i dyplomowe, nowoczesne rozwiązania ambitnych studentów Wojskowej Akademii Technicznej, dla których 100% to za mało.
Jeżeli zainteresował Cię ten artykuł, nie możesz przegapić poprzednich: Rekrutacja „zalinkowana” przez studenta WAT