Wojskowa Akademia Techniczna wkracza na kolejny etap dostosowywania swoich zasobów edukacyjnych i infrastrukturalnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (OzN). Dzięki wsparciu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) realizowany jest projekt „Świadomość – otwartość – integracja”, który wprowadzi szereg nowych udogodnień.
Celem projektu jest niwelowanie barier w dostępie do edukacji na poziomie wyższym dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami i zapewnienie im możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego poprzez wprowadzenie w Wojskowej Akademii Technicznej trwałych rozwiązań systemowych, które usuną bariery dostępności w procesie edukacji dla studentów, doktorantów oraz pracowników z niepełnosprawnościami.
„W najbliższych latach podniesiemy standardy dostępności zarówno pod względem organizacyjnym, jak i infrastrukturalnym. Blisko 6 mln złotych przeznaczymy na likwidację barier architektonicznych, cyfrowych, komunikacyjno-informacyjnych, rozwój technologii wspierających oraz szkolenia kadry. Realizacja projektu ma zasadniczy wpływ na wzrost dostępności uczelni dla OzN. Wszystkie rozwiązania będą opracowane w sposób pozwalający na ich skuteczne wdrożenie i osiągnięcie efektu zagwarantowania dostępności przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu na dotychczasowe funkcjonowanie uczelni” – wyjaśnia Jolanta Połeć, kierownik projektu w WAT.
Jednym z założeń organizowanego przez NCBR konkursu „Uczelnie coraz bardziej dostępne” jest eliminacja barier organizacyjnych i technicznych, które ograniczają możliwość zdobycia wyższego wykształcenia osobom ze szczególnymi potrzebami. Inwestycje te mają sprawić, że studia na WAT będą dostosowane do potrzeb wszystkich studentów i doktorantów, co jest zgodne z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego, określonymi w uchwale Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) z 02.06.2016 r. ws. wyrównywania szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami w dostępie do kształcenia w szkołach wyższych.
Kwestie dostępności stają się priorytetem na wielu prestiżowych uczelniach na świecie, które inwestują w infrastrukturę, a przede wszystkim w szkolenia podnoszące świadomość społeczeństwa w obszarze niepełnosprawności i dostępności, aby umożliwić edukację wszystkim osobom, bez względu na ich ograniczenia. Jak zauważają eksperci, mimo że formalnie kluczowym kryterium przyjęcia jest poziom intelektualny kandydata, studenci ze szczególnymi potrzebami często napotykają trudności wynikające z braku odpowiednich udogodnień.
„Realizowane w WAT działania w ramach projektu, którego jesteśmy liderem, będą miały charakter systemowy. Naszym celem jest osiągnięcie maksymalnej dostępności. Chcemy, aby zmiany były trwałe, przynoszące korzyści przez wiele lat” – podkreśla Jolanta Połeć.
Kluczowym elementem projektu jest partnerstwo ze Stowarzyszeniem „Twoje Nowe Możliwości”. Dzięki współpracy WAT zyska dostęp do specjalistów zajmujących się dostępnością oraz do środowisk osób z niepełnosprawnościami, co pozwoli na konsultacje i lepsze zrozumienie ich potrzeb oraz umożliwi transfer wiedzy z uczelni w stronę tych środowisk.
Realizacja projektu rozpoczęła się 1 października się w 2024 roku i potrwa cztery lata.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego+; Działanie 03.01Dostępność szkolnictwa wyższego, Priorytet 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 – 2027.
oprac. Marcin Wrzos
fot. Agnieszka Staniak