Student Wydziału Cybernetyki WAT już po raz trzeci stanął na podium jednego z największych hackathonów w Europie, czyli HackYeah 2023. Jego zespół zdobył drugie miejsce za prototyp wyszukiwarki kierunków studiów w kategorii Education in Innovation. W cyklu #młodziinnoWATorzy przeczytacie o Michale Oręziaku, twórcy portalu Po8klasie.pl oraz wiceprzewodniczącym Koła CyberSecurity WCY WAT.
Nagrodzone w HackYeah 2023 rozwiązanie wyszukiwarki studiów ComeON Education będzie pomagało w wyborze kierunku studiów lub szkoły doktorskiej. Pozwoli na przeanalizowanie interesujących zagadnień, które mają największe znaczenie dla przyszłych studentów. „Niedawno sami przechodziliśmy przez proces wybierania studiów bądź szkoły doktorskiej, dlatego łatwiej nam było postawić się na miejscu przyszłych użytkowników aplikacji. Sam, gdy szukałem kierunku oraz uczelni, zwracałem uwagę na poziom nauczania oraz możliwości rozwoju. Te dwa powody przyciągnęły mnie do Wojskowej Akademii Technicznej, gdzie mogę połączyć pracę, swoje pasje oraz rozwój umiejętności” – opowiada Michał Oręziak.
To nie jedyne rozwiązanie opracowane przez zespół #młodegoinnoWATora. Kolejna aplikacja, której pomysłodawcą i twórcą jest Michał, dotyczy szkół średnich – to portal Po8klasie.pl, już wdrożony w Warszawie oraz Gdyni. Dzięki niemu ósmoklasiści, którzy chcą kontynuować naukę w jednym z tych miast, zyskali bezpłatny dostęp do innowacyjnej wyszukiwarki. Za jej pomocą mogą sprawdzić najważniejsze zagadnienia związane z wyborem miejsca kolejnego etapu edukacji.
„Pomysł na Po8klasie.pl narodził się, gdy szukałem liceum w Warszawie. Rankingi oceniają tylko niektóre obszary działalności szkoły, a ja chciałem wiedzieć więcej, np. jakie profile klas lub dodatkowe zajęcia będzie oferować szkoła. Nigdzie nie było takiego zestawienia, a przeszukiwanie kolejnych stron było czasochłonne i ciężko było porównać znalezione informacje” – opowiada #młodyinnoWATor i dodaje, że podczas tworzenia wyszukiwarki sprawdził, czego oczekują jego rówieśnicy. Jak zdobył te informacje? „Nasze rozwiązanie zostało docenione w konkursie „Odkrycia” 2022 – polskiej edycji European Union Contest for Young Scientists – i znalazło się w finałowej osiemnastce najlepszych projektów badawczych. To właśnie w ramach „Odkryć” przeprowadziłem badanie, w którym wzięło udział niemal pół tysiąca osób. Efektem jest aplikacja stworzona zgodnie z sugestiami przyszłych użytkowników i dopasowana do ich potrzeb” – wyjaśnia student WAT.
Aplikacja jest prosta w obsłudze. Jej główne moduły to mapa szkół z zaawansowanymi filtrami, linki do oficjalnych stron placówek, kalkulator punktów rekrutacyjnych i porównywarka. Dzięki partnerstwu z Urzędem Miasta Gdyni oraz Fundacją Zwolnieni z Teorii kandydaci mogą sprawdzać nie tylko profile klas czy dostępne języki obce, ale też zajęcia dodatkowe oferowane przez szkołę czy zestawienie z Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Bardzo ważną cechą budowy serwisu Po8klasie.pl jest rodzaj licencji kodu. „Od początku chciałem, aby projekt był dobrem wspólnym i pomagał jak największej liczbie osób. Będąc w programie Koduj dla Polski organizowanym pod auspicjami Fundacji ePaństwo (obecnie: MojePaństwo – przyp. red.), doceniłem rolę technologii obywatelskich (z ang. civic technology – przyp. red.) jako formy oddolnego aktywizmu technologicznego. Dążymy do tego, aby kod źródłowy był dobrem wspólnym, dlatego jest udostępniany na otwartoźródłowej licencji AGPLv3, czyli Affero General Public License. Została ona stworzona z myślą o oprogramowaniu przeglądarkowym uruchamianym po stronie serwera – gdy nie zachodzi faktyczna dystrybucja oprogramowania. Najważniejsze, że nakazuje, aby wraz z usługą świadczoną przez sieć udostępniać pełny kod źródłowy. Dalsze jego modyfikacje wymagają zachowania informacji o autorze wraz z treścią licencji. Co ważne, każda modyfikacja musi zostać udostępniona na tych samych zasadach. Obecnie dowolna jednostka samorządu terytorialnego może uruchomić własną wersję Po8klasie.pl u siebie w zaledwie kilka godzin, ponieważ kod źródłowy znajduje się na GitHubie, czyli w serwisie udostępniającym darmowy hosting programów, przede wszystkim na otwartoźródłowej licencji. Dodatkowo pozwala on śledzić zmiany w kodzie źródłowym. Wielu programistów w ten sposób zabezpiecza swoją pracę, tworząc przy okazji portfolio. Podsumowując, chcemy, aby wszyscy uczniowie mieli równy dostęp do danych, które są tak istotne dla ich przyszłości, dlatego zrezygnowaliśmy z płatnego dostępu. Także z tego powodu kontynuujemy działalność związaną z technologią obywatelską i zakładamy własną fundację – CommonCitizenTech.org” – tłumaczy Michał Oręziak.
#młodyinnoWATor łączy studiowanie z pracą jako front-end engineer w QED.ai, firmie tworzącej rozwiązania dotyczące przetwarzania danych z zakresu zdrowia i rolnictwa dla krajów rozwijających się. Chociaż Michał jest dopiero na drugim roku studiów, może się już pochwalić wieloma nagrodami w popularnych konkursach. W trzech edycjach HackYeah zajął czołowe lokaty – w 2019 roku pierwsze miejsce, w 2022 r. – trzecie, a w tegorocznej – drugie.
Niedawno został wiceprzewodniczącym Koła CyberSecurity WCY WAT. „Dołączenie do organizacji studenckiej było dla mnie bardzo ważne. Od dawna uczestniczę w wielu inicjatywach. Działałem jako wolontariusz na ogromnych imprezach, takich jak The Next Web Conference 2022 w Amsterdamie i ConFrontJS 2019 w Warszawie, byłem także mentorem podczas hackathonów Hacking for Humanity organizowanego przez Girls in Tech w 2019 roku i Alice Envisions the Future organizowanego przez Microsoft. Swoją drogę programisty zaczynałem w Pałacu Młodzieży w Warszawie, gdzie młodzież ma dostęp do bardzo szerokiej oferty zajęć i może rozwijać swoje zdolności, predyspozycje i zainteresowania. Obecnie jestem tam asystentem i od czasu do czasu pomagam rozwijać się młodszym kolegom. Moje początki to także meetupy Koduj Dla Polski Fundacji ePaństwo (obecnie MojePaństwo), gdzie poznałem większość członków zespołu Po8klasie.pl. W 2021 roku, jeszcze jako licealista, zostałem członkiem programu GitHub Campus Experts, a moją rolą było tworzenie przestrzeni, w których można dzielić się umiejętnościami, doświadczeniami oraz wspólnie budować projekty. Uważam to za ważne, ponieważ żaden większy projekt, szczególnie społeczny, nie jest zasługą jednej osoby. Dlatego chciałbym podziękować naszemu zespołowi CommonCitizenTech.org oraz każdemu, kto przyczynił się do rozwoju projektu. Bardzo się cieszę, że mam szansę opowiedzenia o nim w cyklu #młodziinnoWATorzy oraz pokazania, że poprzez technologię możemy odpowiadać na konkretne społeczne wyzwania. Wszystkich, którzy chcą brać udział w może niełatwych, ale z całą pewnością satysfakcjonujących inicjatywach, zachęcam do udzielania się w organizacjach studenckich. Zapraszam do Koła CyberSecurity w WAT, bo najlepsze pomysły kształtują się w grupie”.
Sebastian Jurek
fot. PROIDEA, archiwum prywatne
—
Artykuł powstał w ramach cyklu #młodziinnoWATorzy, w którym prezentujemy projekty, prace naukowe i dyplomowe, nowoczesne rozwiązania ambitnych studentów Wojskowej Akademii Technicznej, dla których 100% to za mało.